FØR JEG FORTÆLLER OM MIN 1955 CHEVROLET BEL AIR CONV. VIL JEG FORTÆLLE EN HISTORIE OM MIN
FØRSTE AMERIKANERBIL DET VAR OGSÅ EN CHEVROLET FRA 1955, EN 4 DØRS BEL AIR MED V8 MOTOR.
I December 1982 købte jeg min først amerikanerbil af Ib Madsen og blev samtidig medlem
* A. C. C. *
Så stod den stille til februar 1983, hvor jeg begyndte at skille den ad og opdagede, hvor meget jeg manglede og hvor rusten den var.
Jeg begyndte at lave rusten på karossen men opdagede hurtigt hvor håbløs det var og begyndte at lede efter en anden karos som jeg fandt i Helsingør.
Samme vinter begyndte jeg sammen med Boble (Henrik Hansen) at lave vores flipfront. Vi reperede Bobles front og svejsede den sammen, spartlede og malede den og så støbte vi en glasfiberform over fronten. Denstod et par uger for at hærde op før vi støbte det første aftryk til Boble, senere blev min så støbt foruden et par stykker mere.
Efter vi havde lavet flipfronten begyndte jeg på den nye karos. Der var lidt rust i bunden og i panelerne, samtidig fik jeg sat soltag i og lavet antennenedsænkning i bagskærmene.
Da karossen var færdig begyndte jeg så på rammen, som blev skilt ad og sandblæst og bagefter malet hvid. Der blev også sat nye bagbøsninger og bagfjedre på samt komplet nyt styretøj.
april samme år tog jeg så til
* Osby Skrot i Sverige * og fandt nogle af de stumper jeg manglede. Jeg manglede dog stadig en frontrude, den fik jeg T-bird John (John Hansen) til at tage med hjem fra USA da han var derovre første gang i 1984.
Midt på Sommeren i 1984 var jeg så igen i Sverige hos Osby Skrot hvor jeg købte mine trådhjul for 3300,- Dkr.
Jeg havde efterhånden fået alle delene så nu begyndte jeg at samle vognen. Da karossen var skruet på og dørene sat i begyndte jeg at rette vognen og Helle
* Helle * malede den for mig. På min bagklap fik jeg malet et motiv
(som forestiller en dame uden alt for meget tøj på) af Tatto Svend fra Nyhavn.
Indvendig i vognen fik jeg sat en tiltratstamme i og samtidig fik jeg monteret servostyring samt cruisingkontrol. Endvidere fik jeg moteret enkelte forstole som jeg sammen med resten af stuen fik ombetrukket af en sadelmager som udførte et meget dårligt stykke arbejde. Vinyltag, gulvtæpper og instrumentbord fik jeg sadelmager Ernst til at lave og det blev som jeg ville have det, rigtig godt. Indvendig er farverne de samme som udvendig, hvidt og rustrød, stoffet er i velur.
Så fortsatte jeg med at samle vognen helt færdig både indvendig og udvendig. Det lykkedes også men da jeg skulle starte motoren opdagede John 100 kg og jeg at den ikke virkede som den skulle, den var slidt op (jeg havde ikke gjort noget ved motor, gearkasse og bagtøj, det var det originale fra 1955). Der var ikke andet at gøre end at skaffe en anden. Den købte jeg hos Poul-Erik på Fyn. Da jeg fik den hjem begyndte John 100 kg og jeg at renoverer den, den fik nye lejer, ringe og alt det sædvanlige. Det er en 307-motor med topstykker fra en nyere El-Camino og en lidt hidsigere knast (den blev senere målt til 192 Hk på baghjulene. Den blev lagt i og den gik virkelig godt.
Så kom den dag da jeg skulle til syn med bilen i Rødovre synshal, den blev kasseret på skævbremsning på forhjulene, hjem og få det rettet ud få stemplet og så var nummerpladerne der. Det var en god dag......
I Sptember 1984 var jeg i Forum til Custom Car udstilling med min bil. 10 dage før Forum fik jeg den ide, at jeg ville lave en trailer magen til min 1955´s bagende. Den blev lavet på undervognen af en gammel campingvogn som blev bygget om til formålet. Bagenden, bagklap og siderne fik jeg fra min gamle kaross som jeg havde i overskud. Hjulene lavede jeg af forskellige fælge for at få den rigtige størrelse. Den sidste nat Forum skulle åbne arbejdede Helle og jeg medat gøre traileren færdig, men det gik galt med malingen så vi nåede det ikke og den kom ikke med.
Det meste af vinteren 1984-85 kørte jeg i bilen men da vi nåede til februar tog jeg den ind på værkstedet og begyndte at lave forskellige ting om. Den blev malet om i samme farve og den fik nye dørbeklædninger. Jeg fik også sat skivebremser på bilen, de blev taget fra en 1974 Chevrolet El Camino, en 1972 Chevrolet Monte Carlo og en 1968 Chevrolet Camaro som blev stykket sammen og som virkede fantastisk godt.
Traileren fik jeg også lavet færdig den blev malet og der blev malet et motiv af en dame på bagklappen.
Jeg blev lige færdig til påske og mit første træf dette år var en udstilling i Herning hvor min bil skulle med. Da vi kom til Herning begyndte sommeren og hermed alle træf.
Jeg var i 1985 med på flere træf bla. vores eget Turtle Ball Run. Jeg var også 2 gange i Sverige, hvor min bil og trailer vakte stor begejstring for alle, jeg nåede også det år at komme i 2-3 svenske blade med bilen.
Det er først i sommeren 1985 jeg har haft glæde af min bil, jeg har brugt den hver dag og har nået at køre ca. 18.000 km i den i år.
Nu er det vinter igen og jeg har kørt den i garage. Jeg skal lave en hel del om på bilen i vinter, den skal have et nyt indsugningsmanifold, ny karburator og ny knast, endvidere skal jeg have have en Turbo 350 gearkasse og et 10 boltet bagtøj på, endvidere skal jeg monterer en krængnings stabilisator på foran.
Ønsker om bilen der aldrig blev til noget......
Jeg vil også have forkromet kofangere samt malet bilen om i samme farve. Indtrækket skal laves om så jeg bliver tilfreds med det. Traileren skal have bremser og et ekstra sæt hjul så der bliver 2 aksler, jeg vil også gerne have den gjort længere og betrukket den indvendig så man kan sorve i den.
Bare rolig jeg er ude at køre i maj 1986 til Turtle Ball Run.
Til aller sidst håber jeg at du har nydt at læse min historie, desværre går det ikke altid som man ønsker sig,
i mellemtiden har jeg i 1986 købt min drømmebil en Chevrolet 1955 Bel Air conv. og de drømme jeg havde
med min Chevrolet 1955 4 dørs brast, jeg tabte simpelhen lysten til den og den blev solgt, men lige om lidt
begynder jeg på en ny historie om min drømmebil.....
Mvh...
Benny
- -